Verhalen

Singapore – Dag 1 en 2

Ja hoor, we gaan een blog bijhouden voor Singapore en Thailand.
Makkelijker gezegd dan gedaan, Singapore heeft een totaal ander ritme dan Japan. Waar ik in Japan rustig tijd had om verhalen uit te typen tussen een badje in de onsen en de avondmaaltijd lijkt in Singapore niet echt een stop te bestaan tussen ontbijt en middernacht.

Dus even samenvatten hoe de eerste 3 dagen zijn verlopen. We zijn donderdag avond vanuit Brussel en via Amsterdam naar Singapore gevlogen en hier rond 16u aangekomen. Op de vlucht hebben we wat kunnen slapen dus we hadden nog wat energie om de stad te verkennen.
Eerste halte is het Maxwell hawker centre.
Even uitleggen, hawkercenters zijn overal in Singapore. Een overdekte markt met verschillende eetkraampjes met elk maar 1 specialiteit en tafels in het midden waar je je maaltijd kan opeten.
We beginnen met een icoon voor Singapore, Chicken rice van Tian Tian. De kok van dit kraampje heeft in een wedstrijd Chicken Rice tegen Gordon Ramsey gemaakt en gewonnen. Het gerecht bestaat uit gekookte kip met rijst, gekookt in kippen bouillon, sambal en wat groenten. Heel simpel maar zeker lekker. Erbij hadden we nog satey met pindasaus, maar niet zomaar vloeibare pindakaas maar een echte saus met verschillende smaken en structuren.

Vervolgens de rest van de Chinese buurt doorkruisen om uiteindelijk gezellig langs het water bij Clarke Quay te eindigen. Een beetje bootjes kijken en dan terug naar het hotel. Een leuke avondwandeling en goed als opwarming voor wat we de volgende dagen van plan zijn.

We beginnen aan dag 2 met een ontbijt in het hotel, de Naumi Liora, een klein boutiek hotelletje zonder restaurant maar ze voorzien wel een breakfast box met fruit, groenten, een croissant, een eitje en een stukje spek. wat heb je nog meer nodig.
We nemen de metro naar Little India, de indische wijk van Singapore en zien daar nog veel decoraties van Divali het indische lichtfeest dat we net gemist hebben.

Uiteindelijk gaan we eens een kijkje nemen in het Mustafa center, een shopping mall die 24u per dag open is convenience_store. Dit is niet de standaard shopping mall waar Singapore er 100-en van heeft maar dit lijkt meer op een Grand Bazaar met 6 verdiepingen. We slaan wat snacks in en nog een paar sokken voor Ben en gaan lunchen bij een klein restaurantje waar ik online over gelezen had. Hungry heroes heeft zijn menu kaart en interieur uit de amerikaanse comic books gehaald. Onder het waakzaam oog van Batman en Captain America genieten we van een spider pig burger en een captain caesar salad en na het eten gaan we de nationale sport van Singapore beoefenen: shoppen…

We nemen de metro terug naar Orchard road, deze baan heeft shopping centers langst beide kanten van de straat, de ene na de andere. Alle grote merken zijn hier vertegenwoordigd, Chanel, Marc Jacobs, Swarovski, Hermes,… Wat ook opvalt is dat we hier niet hoeven te wachten tot sinterklaas gepasseerd is, de kerstbomen staan al opgesteld en de lampjes knipperen in elke mall. Aan dit tempo ben ik “Jingle Bells” al ziek gehoord tegen volgende week maar ze hebben hier overal airconditioning dus met +30° buiten besluiten we het toch maar even aan te horen.

Door de shopping malls heen wandelen we meer en meer in de richting van Fort Canning Park een groene oase in de stad met een aantal historische gebouwen en kannonen uit de koloniale tijd van Singapore. We leren wat bij over de verschillende tropische kruiden uit de regio in de spice garden en nadat onze enkels zijn lekgestoken door muggen (mijn mooie bikini beentjes :ohno: ) zijn we terug uitgekomen aan Clarke Quay. Het is nog licht dus we kunnen nu het beroemde Marina Bay Sands hotel in de verte zien.

Eten is de andere nationale activiteit van Singapore, nadat we gisteren Tian Tian Chicken rice hebben geprobeert gaan we vandaag voor een ander icoon, Chilli crab van Jumbo Seafood. We hebben niet gereserveerd en het is zaterdag avond dus we proberen op goed geluk en als we willen kunnen we binnen een kwartier aan tafel. We bestellen een set menu met salade, rijst, groentjes in sambal en natuurlijk Chilli crab. 2 uur later zitten we met chilli saus tot aan onze ellebogen maar niets dat een vochtig doekje en citroenwater niet kan oplossen. Heel erg lekker allemaal, en volgens velen de beste chili crab in Singapore, ik klaag in ieder geval niet.

Nog een avond wandeling terug naar het hotel en onze eerste volledige dag zit er al op, 18,5 km en 26000 stappen op de stappenteller tijd voor de voetjes te laten rusten.

Extra foto’s zijn hier te vinden.