Verhalen

Kyoto

Dag 1

Transferdag van Kurashiki naar Kyoto.

We zijn begonnen met het Himeji Castle. We hebben het geluk gehad om een vrijwillige gids te hebben gekregen die ons meer uitleg gaf over het kasteel. Door deze uitleg zag je wel dingen die je anders nooit had ontdekt.

Na het kasteel zijn we in de tuin van het kasteel naar het restaurant geweest waar we gerechten hebben gegeten met de specialiteit van de streek, Anago, paling.

Dan terug de bus op naar Osaka voor een bezoekje aan het aquarium. In dit aquarium is een bassin met een walvishaai van 3 meter.
Na hier een tijdje te hebben rondgewandeld zijn we met de bus naar het hotel in Kyoto gegaan.

Dag 2

We zijn net terig van een sake proeverij, dus de kzalitijt van de tekst kan misschoen iets minder zijn dan gewend.

We zijn de dag begonnen met een ontbijt uit de supermarkt. Een paar koffiekoeken en suikerbrood.

Dan om kwart voor negen zijn we begonnen aan een wandeling naar het lokale postkantoor omdat zowat iedereen geld nodig had om de shinkansen te betalen (100 euro). Toen iedereen heel even terug rijk was (en direct weer arm omdat onze begeleider het geld vroeg) zijn we met de bus naar Kinkaku-ji geweest. Dit is een tempel die bijna volledig met goud is bedekt.

Hierna zijn we te voet naar Ryoan-ji gegaan. Deze tempel staat bekend om zijn klassieke Zen tuin. Hier liggen 15 stenen in een tuin zo gerangschikt zodat je ze nooit allen tegelijk ziet.
We hadden het geluk dat er net 2 meisjes zich aanboden als vrijwillige gids om ons wat meer uitleg te geven.

Toen begon het enorm hard te regenen, en we waren blij dat we de dag voordien een paraplu hadden gekocht.

Dan zijn we verder gegaan naar Toji-in, een rustige tempel, minder toeristisch, maar toch mooi.

Voor de middag was er gereserveerd in een klein restaurantje (16 plaatsen) waar we tempura hebben gegeten.
De eigenares was een oude vrouw die ons geschenkjes en souvenirtjes heeft gegeven zoals enkele origami dingen en zelfgemaakte wollen hangertjes.

Als laatste zijn we met de groep langs Nijo-jo gegaan. Dit was het kasteel van de Shogun Tokugawa toen Kyoto nog de hoofdstad van Japan was.

We zijn dan nog met 2 anderen van de groep langs het Manga museum gepasseerd. Hier stonden enorm veel boeken die je kon lezen, als je japans kon. Voor de rest waren er heel mooie tekeningen en een geschiedenis van maga te bezichtigen.
Door de regen zijn we dan teruggegaan naar het hotel.

’s Avonds zijn we dus sake gaan proeven. Dit waren 6 verschillende soorten sake met wat hapjes erbij geserveerd. Zelfs Maaike die nooit enorm veel sake heeft geproefd vond het heel goed.

Dag 3

We waren van plan om met de groep mee nog een stadswandeling te maken, maar Maaike heeft ’s ochtends gebeld om zich te laten verkleden als Maiko (Geisha in opleiding) en we mochten om 11 uur al komen.
Dus hebben we in plaats van de stadswandeling een bus genomen naar het Geisha district.

Om 11 uur zijn ze dus begonnen met de make up en kleren, en tegen 12 uur was ze klaar.
Toen werden er door een professionele fotograaf enkele foto’s genomen waarvan er 4 werden ontwikkeld.
We hadden ook betaald voor een wandeling van een uur in deze outfit dus mochten we de stad in.
Een plannetje werd voorzien waarop de wandelstraten stonden zodat Maaike rustig kon wandelen op haar Geta (houten sandalen).

Ben heeft dan tijdens de wandeling nog enkele foto’s kunnen nemen.
Het zag er allemaal heel mooi uit en zowat alle voorbijgangers keken Maaike na of zeiden dat het schattig of mooi was.
De eerste 3 kwartier hadden we geluk en scheen de zon, het laatste kwartier brak er echter een onweer los zodat we even hebben moeten schuilen.

Na een uurtje wandelen zijn we dan teruggegaan en dan heeft het nog een half uur geduurd voor alle make up er terug af was.

Het was dan al tegen 2 uur, dus zijn we maar gaan eten voor de middag in een restaurantje waar we al enkele keren waren voorbijgewandeld. Het was weer een menu met tempura, miso, groentjes en rijst.

Omdat we niet met de groep zijn meegeweest moesten we dus zelf de dag invullen. We zijn dan maar gaan shoppen in een overdekte winkelstraat.
Na nog een koffie zijn we dan tegen de avond teruggegaan naar het hotel.

Dag 4

Zie Nara voor het begin van de dag.

Na de uistap naar Nara waren we net op tijd terug voor onze kookles. In de gezamelijke keuken van het hotel waren er 2 japanse dames uigenodigd om onze groep les te geven in het sushi maken.

We hebben rolletjes met krab, ei, tonijn, komkommer, etc gemaakt. Nadien hebben we deze dan met veel smaak kunnen opeten. De dames hadden zelf voor thee, soep en dessert gezorgd. We hebben enkele recepten opgeschreven voor thuis.