Verhalen

Dag 4 + 5: eco safari

Vrolijk pasen iedereen!!!

Zoals voorspeld hebben we op dag 4 niet echt veel gedaan.Het was goed weer, we hebben geen druppel regen gezien dus bestond onze dag uit zonnen met nu en dan een splons in het zwembad. en met een glijbaan mag je dat plonsen wel letterlijk nemen.

From Thailand

’s avonds hebben we nog een wandelingetje langs beach road gemaakt op zoek naar een restaurantje. Het zoeken naar eten is hier niet moeilijk, het is het kiezen. Je wordt elk restaurant binnengeroepen als je nog maar 1 keer richting hun menukaaart kijkt. De Reu de Bouchers maar dan 4 km lang :) Na het eten nog wat door de shopping mall gewandeld waar op dat moment ook miss adaman sea 2012 verkozen werd. Tegen een uur of 9 zagen we een onweer aankomen in de verte dus tijd voor een tuktuk terug naar het hotel en op tijd bed in voor dag 5.

Onze Eco safari tour begon vroeg, om 7 uur kwamen ze ons oppikken dus moesten we wel rond 6 uur als eerst bij het ontbijt staan. We moesten  wel zo vroeg vertrekken want Khao Lak ligt een dikke 100 km boven het eiland Phuket zelf. Het is een dik anderhalf uur rijden op z’n Thais, dat wil dus zeggen voorbijsteken langs elke kant is toegestaan, strepen op de weg zijn decoratief en vaak genoeg de claxon gebruiken. Onze Duitse medepassagiers hebben volgens mij alle kleuren van de regenboog gezien en wisten naar het eind toe niet meer waar kruipen. Dit is een heel ander kaliber dan de autobahn.

gedaan met racen nu relaxen

We kwamen aan bij onze eerste stop, de rivier afvaren op een bamboo vlot. Dit is de beste manier op dieren te spotten en te genieten van de mooie natuur. Van fauna hebben we daar 2 kikkers en 1 slang gezien. Een snelle search op google leert mij dat we dus een Boiga dendrophila oftewel mangrovenslang gespot hebben.

tis zwart en geel en we varen er recht onderdoor

Onze tweede stop bracht ons naar een reservaat voor zeeschildpadden. Zeeschildpadden komen als ze volwassen zijn altijd terug naar het strand waar ze geboren zijn om daar hun eieren te leggen. Maar met dieren die meer dan 100 jaar oud kunnen worden duurt het soms 20 jaar voor ze zelf aan eieren beginnen en met de snelheid waarmee Thailand nu aan het groeien is kunnen ongerepte stranden van 20 jaar geleden heel snel in beach resorts veranderen waar voor schildpadden geen plaats meer is. Dus verzamelen de medewerkers hier de eieren, laten ze uitkomen en laten de schildpadjes hier los als ze groot genoeg zijn om zeker te kunnen overleven. Dit stuk land behoort toe aan een militaire basis dus de kans dat er hier ooit een hotel komt is onbestaande.

De diertjes worden hier goed verzorgt, als en van hen een wondje heeft wordt het uit het water gelicht, laten ze hem even drogen en wordt dan ontsmet voor hij terug bij de rest van de groep mag. Voor het ontsmettingsbad hebben we de kans om ze nog even vast te houden (ze worden toch gedesinfecteerd dus wat wij ook op onze handen hebben zal er nadien wel afzijn)

schattige beestjes

Als sommige van de schildpadden nu eenmaal te ziek of gewond zijn om terug in de zee te laten dan blijft hij hier in het reservaat. Daarom hebben we ook de kans een paar volwassen modellen te zien.

net zoals in "finding nemo"

Volgende halte een wandelingetje door een stuk regenwoud met als eindpunt een prachtig stukje strand. Het regenwoud hier heeft nog meer beweging dan tijdens ons boottochtje daarnet, hagedissen schieten het pad over of kruipen in de bomen. We hebben geen slangen gezien maar ik ben redelijk zeker dat er hier ook wel zitten.

Deze bleef net lang genoeg fotogeniek zitten
Tis even wandelen maar je wordt er wel voor beloont

Nadat we hier van de zon en het water hebben kunnen genieten werd het toch stilaan tijd voor lunch. Ook weer bij een klein restaurantje in het midden van de jungle.

Na het eten reden we door naar een Tsunami monument, maar eigenlijk is het geen echt monument. Het is een politie boot die meer dan 1 km landinwaarts is gespoeld door de tsunami die hier wel tot 10m hoog is gekomen.

En dan de laatste stop van de dag, een olifanten trektocht. We werden voorgesteld aan Tomkha een vriendelijke dame van 19 jaar jong en een goeie 3 tot 4 ton en haar begeleider en begonnen toen aan een wandeling door het prachtige natuur. Halverwege de tocht naar kreeg ik de mogelijkheid om ook eens op de bestuurdersstoel te gaan zitten en deze kans heb ik dan ook direct gegrepen.

in het bezit van rijbewijs O(lifant) maar nog geen eigen voertuig

Halverwege de tocht stoppen we even zodat Tomkha nog wat kon drinken (200 liter per dag!!) en wij naar een waterval konden gaan kijken.

Op de weg terug zijn wij maar in de passagiersstoel blijven zitten en hebben we onze begeleider nog origami met palmbladeren zien maken. Tomkha heeft zich uitstekend gedragen en kreeg nadien een welverdiende maaltijd (bananen, palmtakken en ananas) en een wasbeurt.

wij mochten delen met die wasbeurt

Tegen dan was het al half 5 geworden en tijd om terug aan de lange weg naar Phuket te beginnen. Rond 7 uur waren we terug in het hotel. Deze uitstap was zeker het vroege opstaan waard maar ik ben blij dat ik in mijn bed kan kruipen :)

Oh by the way, hier op deze blog kan ik moeilijk alle fotos posten daarom heb ik een apart album waar er meer fotos in komen te staan, dit kan je hier vinden