Verhalen

Osaka – Dag 1

Vermoeiend, inpakken is een zware beproeving, die dunne lijn tussen te veel en te weinig meenemen, daarna niet kunnen slapen van de zenuwen en dan nog een jetlag er boven op. Het tijdverschil met België is 7 uur en door onze vlucht van 10 uur hebben we eigenlijk een nacht overgeslagen. sleeping

We zijn om half 3 in de namiddag vertrokken van Schiphol en om 8 uur ’s ochtends lokale tijd stonden we op de luchthaven van Osaka. We hadden eerst nog wat administratief werk in orde te maken, we moesten aan het post kantoor onze wifi dongle gaan ophalen en nadien in het station onze vouchers inruilen voor een Japan rail pass.

Met ons treinabonnement paraat konden we direct de trein op en van de luchthaven richting Osaka vertrekken. Eenmaal aangekomen konden we al wel onze bagage in onze minshuku gaan afzetten. Gelukkig hadden we een duidelijk kaartje gekregen want het is echt gelegen in een smal steegje naast de hoofdbaan. Wel lekker dicht bij het station.

We hadden nog 4 uur voor we echt konden inchecken dus tijd voor de benen te strekken. Eerst naar Tennoji shrine, een groot tempel complex in de buurt. Zonder echte Engelse informatie was de tempel op zich niet echt boeiend, wat wel speciaal was was de rommelmarkt die er aan de gang was, aardewerk, glas, eten, kleren, kimono (!!) kimono alles was er te koop.

Daarna was het tijd voor de lunch en we beginnen met een specialiteit van Osaka, okonomiyaki, een soort hartige pannenkoek waar je zelf de vulling van bepaald. Een levensles die altijd blijkt te kloppen, zoek een restaurant waar de lokale bevolking zit.

We zijn dan verder gewandeld naar de Shinsekai wijk, hier zijn restaurants en pachinko hallen slot_machine een beetje op elkaar gepakt onder een japanse copy van de eiffeltoren, de Tsutenkaku Tower. Voor veel Japanners roept deze wijk een soort nostalgie gevoel op blijkbaar omdat de versieringen heel erg vooroorlogs aandoen, maar langs de andere kant vinden veel Japanners deze wijk ook onveiliger. We moeten toegeven dat armoede en werkloosheid hier meer opvallen dan op andere plaatsen die we al bezocht hebben binnen Japan maar misschien hadden we er tot nu toe ook minder oog voor. Hoe dan ook voelde  toch nog veiliger aan dan sommige wijken in Brussel.

Nog een uurtje voor we op de kamer mogen en eigenlijk zijn we beiden bekaf, maar er is een ding waar je altijd energie voor maakt, shoppen.  Rond het station bij ons hotel liggen verschillende shopping malls en we hebben er een met 10 verdiepingen uitgekozen. Geen enkel bekend merk te zien en pluizige wol, plushe en bont lijken de kenmerken te zijn voor de najaarsmode in Japan. Ik heb me ook erg moeten inhouden toen een kimono winkel in zicht kwam.  :love: Grappig dat de dingen waar wij heel het internet voor moeten afschuimen hier gewoon op rommelmarkten en in de winkel centra te koop zijn (en geen dure verzendkosten)

De portemonnee is toch (nog) dichtgebleven in het winkel centrum hier en we zijn even gaan uitrusten in onze hotel kamer. Zoals je kunt zien hebben we onze wifi dongle werkend gekregen (ik schrijf hier waarschijnlijk nog wel eens een aparte review hierover) en uiteindelijk zijn we rond een uur of 6 ’s avonds nog even een avondwandeling gaan maken. Japan doet niet mee met zomer of winter uur dus nu in oktober is het om 6 al pikdonker buiten.

We hebben onze Japan Railpass gebruikt om nu met de trein naar de Shinsekai wijk te gaan en de lichtjes van Tsutenkaku tower (een van Bobbejaan Schoepen’s minder bekend werk) te gaan fotograferen.

Rond etenstijd verandert het hier een beetje in de rue de boucher  van Japan, iedereen wilt je zijn of haar restaurant binnenlokken (gelukkig wilt niet iedereen een westerling binnen, enkel de restaurants met een engelstalig menu). Na de uitgebreide lunch hebben we niet zoveel honger meer dus sluiten we de dag af met een snackje, Takoyaki (octopusbeignets) en nog een hello kitty halloween donut.

Nog even een ontspannend badje en dan in bed.

Je kan enkele fotos vinden op deze pagina

Map Locatie
Comments To This Entry.
  1. veva oktober 24, 2013 Reply

alles ok in de buurt.
    die kimono zal er nog wel bij kunnen zeker
    geniet maar van jullie reis